EEN POP DIE KINDEREN BLIJFT BOEIEN
In deze module draait het om de techniek van het spelen met de pop, om het vormen van het karakter en om de pop aan laten sluiten bij je doelgroep. In deze module ga je een gewoonte maken van het werken met de pop en leer ik je:
- Hoe je een geloofwaardige en breed inzetbare handpop neer kunt zetten. Je leert de basistechniek van het spelen, geeft je pop een stem en een karakter waarmee hij of zij autonoom en herkenbaar wordt voor de kinderen waarmee je werkt.
- Hoe je jouw pop kunt koppelen aan (leer)inhouden en onderwerpen. Je leert hoe je jouw pop door middel van spel, taal, beeld en materialen kunt combineren met onderwerpen en (leer)inhouden. De aansluiting bij de belevingswereld van het kind staat hierbij centraal.
Mijn heldere belofte
Na deze module kun je jouw pop geloofwaardig tot leven roepen en de inhoud die hij of zij brengt aan laten sluiten bij de doelgroep waarmee je werkt. Door het intensieve karakter van deze module en het volgen van de wekelijkse lessen is het werken met een pop een nieuwe gewoonte voor je geworden.
Duur
Om van het werken met de pop een goede nieuwe gewoonte te maken is het nodig om er gedurende langere tijd mee bezig te zijn. Voor een handpopcoach is de handpop haar belangrijkste instrument en is het dus belangrijk dat die een onderdeel van je mindset en je dagelijks werk gaat vormen. Om je te helpen deze gewoonte te ontwikkelen duurt deze module 4 maanden. In deze 4 maanden volg je elke week een les (m.u.v. schoolvakanties en feestdagen) en krijg je elke week een nieuwe opdracht.
Waar gaan de lessen over?
- Waarom wil je een pop gebruiken?
- Beweging: wat is er nodig om de aandacht van kinderen te krijgen?
- Wie is jouw pop eigenlijk?
- Wat maakt jouw pop herkenbaar voor kinderen?
- Hoe speel je met stemmen en klanken?
- Zoeken naar woorden en ritmes
- Hoe stelt jouw pop zich voor?
- Waar moet je op letten tijdens de kennismaking en de introductieperiode?
- Welke onderwerpen zijn geschikt voor jouw doelgroep?
- Hoe formuleert jouw pop zijn of haar vragen en zinnen?
- Hoe verlaag je de drempel tot deelname voor kinderen?
- Met welke onderwerpen wil je aan de slag?
- Hoe werk je een onderwerp uit?
- Hoe bouw je een gesprek op?
- Welke onderwerpen gaan je nog niet zo goed af?
- Hoe hou je het gebruik van je pop als nieuwe gewoonte vast?
- Evaluatie
De lessen worden opgenomen en in deze online leeromgeving geplaatst, zodat je ze altijd terug kunt kijken. Bij elke les krijg je een weekopdracht die je in de week na de les gaat uitvoeren.
Voor wie is deze module?
Deze module is te volgen voor professionals uit:
- het onderwijs,
- de (kinder)opvang,
- de hulpverlening,
- en de zorg.
die:
- met kinderen werken (of een doelgroep die de belevingswereld van een kind heeft),
- blij worden van een handpop,
- de handpop vaker willen gebruiken in de klas, groep of praktijk,
- een gedegen en intensieve training willen,
- een eigen handpop hebben,
- over een internetverbinding met webcam beschikken,
- een nieuwe, goede gewoonte willen ontwikkelen op het gebruik van de handpop.
Ervaring in het werken met de handpop is geen vereiste, enthousiasme voor de pop en zin om ermee aan de slag te gaan wel.
Werkvorm
Alle lessen in deze module worden gegeven via een video conference platform (Zoom of Google Meet).
Getuigschrift
De module wordt afgesloten met een getuigschrift en geeft je de mogelijkheid in te schrijven voor module 2.
Wanneer je ingeschreven bent voor deze module is dat inclusief:
- een jaar lang toegang tot alle lessen van deze module,
- een jaar lang toegang tot alle lesmaterialen die bij deze module horen,*
- een jaar lang toegang tot de online academie,
- besloten deelnemersgroep.
*Op alle lesmaterialen rust copyright, de eigendomsrechten zijn en blijven van Wonderbaarlijke Spiegels m.u.v. alle materialen die je zelf maakt en inbrengt.
Wat heb je nodig om deze module te kunnen volgen?
- een eigen handpop,
- een internetverbinding,
- een pc of laptop,
- een webcam.