opleiding tot handpopcoach

Naar een handpopcoach met een missie (groep 1: 2020 – 2022)

In module 3 draait het vooral om jou als coach en trainer en ga je je vaardigheden en je deskundigheid verder ontwikkelen. Je kunt de pop inmiddels een structurele plek geven binnen je werk en hem betrekken bij alle doelen en handelingsplannen die je uit wilt voeren met kinderen in zowel de een-op-een-, als de groepssituatie. In module 3 ga je nog een stap verder en ga je 9 maanden aan de slag met je eigen deskundigheid en het leren overdragen op anderen.

Want je hebt een missie: je hebt talloze ervaringen opgedaan met de handpop en ervaren welke meerwaarde de pop heeft binnen je werk, hoeveel leuker het is mèt een pop, hoeveel meer informatie je kunt verzamelen zonder daar extra moeite voor te hoeven doen, hoeveel meer mogelijkheden de pop je geeft en hoe dit je als professional heeft laten groeien. Je wilt nu anderen (collega’s, ouders) gaan helpen om de kracht van de pop zelf in te gaan zetten, omdat je hen en de kinderen waarmee zij werken dezelfde ervaringen gunt en daar een begeleidingsplan voor hebt.

In deze 9 maanden: Maak je een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) waarin je je vastlegt waar je je als handpopcoach op wilt gaan richten. Krijg je elke maand een opdracht die gericht is op jouw POP. Krijg je regelmatig een uitdaging die je uit gaat voeren. Breng je jouw rol als handpopcoach binnen jouw organisatie in kaart. Leer je hoe je jouw collega’s mee kunt nemen in jouw enthousiasme voor de pop. Maak je een begeleidingsplan waarmee je collega’s basisvaardigheden gaat aanleren. Presenteer je jouw plan van aanpak binnen jouw organisatie.

Na deze module voel je je capabel met je pop en weet je om te gaan met een diversiteit aan onderwerpen. Je hebt een helder beeld welke meerwaarde de pop heeft voor jouw organisatie en hebt dit omgezet naar een concreet en werkbaar actieplan. Je bent er klaar voor om anderen te leren werken met een handpop.

Deze module duurt 9 maanden en bestaat uit 2 live trainingsdagen 5 gezamenlijke livestream lessen, elke maand groepsintervisie, elke maand indivuele intervisie, de online leeromgeving en een werkboek met opdrachten.

Een pop die inspireert, motiveert en stimuleert (groep 1: 2020- 2022)

Je kunt de pop geloofwaardig tot leven roepen, babbelt er inmiddels lustig op los en gebruikt je pop tijdens verschillende activiteiten. In module 2 gaan we een niveau dieper werken en ga je je afvragen welke boodschap je uit zou willen dragen via jouw pop en bij welke (leer)doelen je hem in zou willen zetten. Ik omschrijf de pedagogische handpop vaak als een vriendje met een plan en dat ‘plan’ ga je in deze module verder invullen.

Ik ga je leren:

– Hoe je jouw boodschap uit kunt dragen via de handpop. Je leert hoe je je pedagogische visie en kernwaarden kunt uitdragen via de pop zonder afbreuk te doen aan de kracht van de pop. Wat wil je kinderen graag meegeven en hoe kan jouw pop je daarbij helpen?
– Hoe je (leer)doelen leidend kunt laten zijn bij het inzetten van de pop. Je leert hoe je jouw pop eigenschappen en vaardigheden mee kunt geven die kinderen helpen en uitdagen zelf kleine (of grotere) stapjes te gaan zetten.
N.B. Bij beide onderdelen leer ik je denken vanuit de pop en bekijk je de pop door de ogen van het kind.

Na deze module hebben jouw visie en kernwaarden een plek gekregen in jouw pop en kan jouw pop concreet invulling geven aan (leer)doelen die je wilt bereiken. Het lukt je om je pop structureel te betrekken in je (behandelings)programma op een manier die vrolijk, speels en laagdrempelig is en je helpt informatie te verzamelen over het kind.

Deze module duurt 4 maanden en bestaat uit 9 livestream lessen, een werkboek met weekopdrachten en de online leeromgeving. In deze module heb je eens per 2 weken les maar wordt er meer zelfwerkzaamheid van je gevraagd dan in module 1. Je hebt de tijd tussen de lessen nodig om de opdrachten in de praktijk uit te voeren, er materiaal bij te zoeken (of te maken) en soms ook vast te leggen.

Naar een handpop die kinderen blijft boeien (groep 1: 2020 – 2022)

EEN POP DIE KINDEREN BLIJFT BOEIEN

In de eerste module draait het om de techniek van het spelen met de pop, om het vormen van het karakter en om de pop aan laten sluiten bij je doelgroep. In deze module ga je een gewoonte maken van het werken met de pop en leer ik je:

– Hoe je een geloofwaardige en breed inzetbare handpop neer kunt zetten. Je leert de basistechniek van het spelen, geeft je pop een stem en een karakter waarmee hij of zij autonoom en herkenbaar wordt voor de kinderen waarmee je werkt.
– Hoe je jouw pop kunt koppelen aan (leer)inhouden en onderwerpen. Je leert hoe je jouw pop door middel van spel, taal, beeld en materialen kunt combineren met onderwerpen en (leer)inhouden. De aansluiting bij de belevingswereld van het kind staat hierbij centraal.

Na deze module kun je jouw pop geloofwaardig tot leven roepen en de inhoud die hij of zij brengt aan laten sluiten bij de doelgroep waarmee je werkt. Door het intensieve karakter van deze module en het volgen van de wekelijkse lessen is het werken met een pop een nieuwe gewoonte voor je geworden.

Om van het werken met de pop een goede nieuwe gewoonte te maken is het nodig om er gedurende langere tijd mee bezig te zijn. Voor een handpopcoach is de handpop haar belangrijkste instrument en is het dus belangrijk dat die een onderdeel van je mindset en je dagelijks werk gaat vormen. Om je te helpen deze gewoonte te ontwikkelen duurt deze module 4 maanden. In deze 4 maanden volg je elke week een les (m.u.v. schoolvakanties en feestdagen) en krijg je elke week een nieuwe opdracht.

Scroll naar top